Authentiek en bezielend leiderschap

SONY DSC

STILSTAAN IS ACHTERUITGAAN. STILSTAAN BIJ JEZELF IS VOORUITGAAN.

Onze maatschappij verandert snel, doe je mee?
De naweeën van de crisis verplichten je misschien om net iets anders met je bedrijf om te springen dan vroeger. Met extra aandacht voor je sociaal kapitaal. En ’t is niet omdat je een iets kleinere zaak hebt, dat je daarom ook klein moet denken. Je werknemers zijn tenslotte een belangrijk deel van je bedrijf. Hoe beter je met hen omgaat, hoe beter ze zich voelen, hoe hoger hun motivatie. Gemotiveerde medewerkers zijn klantvriendelijker en hebben meer inzet, dus dit zie je straks dus ook aan je cijfers.

Een bedrijfsleider die zijn leiderschapsstijl aanpast aan zijn medewerkers heeft meer succes.
Als bedrijf boek je betere resultaten als je mensen de juiste weg kennen. En daar heb je als bedrijfsleider een groot aandeel in. Soms moet je voor je mensen de weg uitstippelen, maar ’t is natuurlijk beter als ze zelf de route kunnen kiezen. Dat is afhankelijk van wat ze aankunnen. Hoe kom je dit te weten? Dat doe je door ze te begeleiden. Door open te communiceren. Door een open relatie op te bouwen. En door je niet anders voor te doen dan je bent. Want eerlijk is heerlijk. Medewerkers tonen dan waar ze precies staan en wat ze aankunnen. En jij kan je aanpak afstemmen op de noden en mogelijkheden van je personeel.

Zodat je maximaal kan delegeren , wat jou verschillende vormen van winst oplevert. In de eerste plaats win je tijd, maar je bespaart ook op zorgen, aandacht en werk. En je medewerkers blijven gemotiveerd.
Want mensen die zich kunnen ontplooien in hun werk, die de verantwoordelijkheid kunnen opnemen die bij hen past, die kansen krijgen om te groeien, die blijven gemotiveerd en zetten zich in.

 

Een bedrijfsleider die zich smijt, krijgt ook werknemers die zich smijten.
Je verwacht van je mensen dat ze zich smijten in je bedrijf. Ik verwacht van jou hetzelfde. Je werkt concreet en to the point samen met mij. Je krijgt inzicht in jezelf en je leiderschapsstijl en weet hoe je je medewerkers beter coacht. Je leert continu bijleren. Da’s belangrijker dan gewoon je kennis bijschaven. Sterker nog: dat brengt meer op.

En ja, soms toon je dat je kwetsbaar bent. Dat is juist goed. Sterke leiders durven zich kwetsbaar opstellen. En komen er sterker uit. Trouwens: mannen en vrouwen van staal, die maken ze alleen maar in films.

Problemen zijn geen stoptekens, wel uitnodigingen om stil te staan.
Hoe weet ik of er in mijn bedrijf problemen zijn? Sommige dingen zijn overduidelijk. Als je mensen vaak ziek zijn bijvoorbeeld. Of snel moe. Of minder gemotiveerd. Of minder tevreden over hun job. Of als je merkt dat er veel conflicten zijn.

Andere symptonen zijn minder duidelijk. Zoals stress, angst, een negatieve sfeer. Of erger nog: een naderende burn-out. Daarom is het juist belangrijk om te anticiperen op die problemen. Met de juiste coaching, training en conflictbemiddeling. Ik help je daar graag bij.
Hoe wordt jij straks een authentieke bedrijfsleider?
Dat lukt alleen als je trouw bent aan jezelf en jezelf durft te tonen zoals je bent. Zonder je professionaliteit te verliezen uiteraard. Want dan ben je automatisch ook trouw aan de mensen rondom jou. Je collega’s, je vrienden, je partner. Je hebt daar niet alleen zelfkennis voor nodig, je moet ook durven tonen dat je kwetsbaar bent. Anders ben je alleen maar trouw aan je ego. En daarmee bouw je jammer genoeg geen vertrouwensrelatie op. Met niemand.

Het fijne aan authentieke leiders is dat ze hun werknemers positief beïnvloeden. Zelfs zonder iets te doen. Want het zijn niet hun woorden, maar hun daden en hun passie, die beïnvloeden. Ze zijn een rolmodel voor hun medewerkers. Lukt dat altijd? Bijna. Als de cultuur binnen je bedrijf het toelaat, loopt het quasi nooit mis. Een cultuur gericht op vertrouwen brengt nu eenmaal meer op dan eentje die gericht is op macht en competitie.